مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:21023 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

براي كار كردن يا مبادله كالا همه دروغ مي گويند. آيا اين حرفهايي كه زده مي شود درست است؟



از اين كه با ما تماس گرفته اي و سؤال كرده اي، خوشحاليم. و از درگاه حضرت حق درخواست مي كنيم، هر آنچه را كه حق و حقيقت است، بر قلم قاصر ما نازل سازد، تا نويسنده و خواننده منتفع و بهره مند گردند.

روح اله جان،ما نيز با شما هم عقيده هستيم. و از اين كه دروغ بسيار گسترده رواج دارد، بشدت رنج مي بريم. و در هر جا و با هر كس، و در هر موقعيتي كه زمينه مناسب فراهم باشد، سعي مي كنيم اين نقيصه و معضل اجتماعي را گوشزد كنيم. ولي مادامي كه بصورت فراگير عمل نشود، معضل كاهش نمي يابد.

دروغ از گناهان بزرگ و كبيره است، ولي متأسفانه قبح و زشتي آن آنگونه كه شايسته است، در جامعه ما جانيفتاده است؛ و گاهي نيز با توجيه، از قبح آن مي خواهند بكاهند.

دروغ به عنوان يك مرض روحي رواني، از ابتداي كودكي در افراد بوجود مي آيد. كودك بطور فطري از دروغ متنفر است. ولي وقتي ديگران و بستگان دروغ مي گويند، و يا او را وادار به دروغ گفتن مي كنند، به مرور زمان براي او نيز قبح و زشتي آن از بين مي رود. كم كم هنگام دروغ گفتن، احساس گناه نيز نمي كند. و در مرتبه بالاتر، آنرا مصلحتي مي شمارد، و دروغ گفتن را جايز مي شمرد، يعني امري كه گناه بحساب نمي آيد.

براي مقابله با دروغ گويي، لازم است يك نهضت عظيم اخلاقي در جامعه راه اندازي شود. و همگان به عنوان يك وظيفة ديني وانساني، سعي كنند از دروغ گفتن اجتناب ورزند. و كودكانشان را از اين امر زشت نهي كنند. مدارس و مراكز آموزشي و مسؤولان امور تربيتي، و صاحب نظران كشوري و لشكري، و... ، و روحانيت عظيم الشأن و طلاب علوم ديني، و دانشجويان دانشگاهها و مراكز آموزش عالي، و دانش آموزان، و جواناني فهيم همانند تو، تصميم بگيرند نهضتي اخلاقي در كشور به راه اندازند. در اين صورت، به مرور زمان عمل به فضائل اخلاقي، و دوري از زشتيهاي اخلاقي، فرهنگ خواهد شد.

به هر حال مادامي كه چنين عزمي بوجود نيايد، و مسؤولان مختلف در سطوح گوناگون، و پدران و مادران و بزرگان و اولياء تربيتي و آموزشي و ... ، از دروغ گفتن اجتناب نورزند، و تنها به بيان قباحت آن اكتفا شود، ولي كمتر به آن عمل كنند، همچنان شاهد رواج اين رذيله زشت اخلاقي خواهيم بود. در اين شرايط، جوانان عزيز و برومند و آشنا به حقايق و فضائل و كرامات انساني،







همانند شما برادر عزيز، بايد ضمن مراقبت شديد براي آلوده نشدن به اين امر قبيح، با همت والا و تلاش مجدّدانه، و با لطافت و مهرباني، و با شيوه هاي درست و عاطفي، سعي كنند تا جايي كه برايشان مقدور است، در خانه، مدرسه، بازار و ... ، راستي را ترويج، و از دروغگويي نهي كنند.

البته شناخت ضرورتها و جاهايي كه دروغ گفتن اجتناب ناپذير است، و انسان مجاز است و حتي مكلّف، كه دروغ بگويد، نيز براي جواناني چون شما عزيز گرانقدر، لازم و ضروري است. تا ضمن بهره مندي از اين آگاهي وعمل به آن، بتوانيد در جاهايي كه با دروغ مواجه مي شويد، تشخيص بدهيد كه آيا دروغ گفتن در اينجا ضروري و غير حرام است، يا خير و نيز به ساير افراد و اعضاي جامعه نيز تنبّه بدهيد، و آنان را با اين مسائل آشنا كنيد. بخصوص كساني كه با توجيه و تأويل نابجا، ميخواهند بر اشتباه خودشان صحّه بگذارند.

بدون شك دروغ گفتن حرام مسلّم و قطعي است، و كليد بسياري ديگر از شرور و بديهاست؛ و جز در موارد استثنائي، عذاب شديدالهي را در بردارد؛ و بايد از شرّ آن به خداي بزرگ پناه برد. آرزو مي كنيم در راستگويي و صداقت، و اجتناب از دروغ، و بازداشتن جامعه از رذيله زشت دروغ، و ترويج فضيلت راستي و درستي، توفيق الهي نصيب و روزيت گردد.



موفق و سربلند باشي.

































ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

منابع و مآخذ :

جهت آگاهي بيشتر در مورد دروغ، مراجعه كنيد به : كتاب گناهان كبيره،آيت ا...شهيد دستغب، وساير كتب اخلاقي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.